Karies på tänderna

Hål i tänderna och karies

Karies är en av världens vanligaste folksjukdomar och har drabbat majoriteten av världens befolkning någon gång. Hål i tänderna får du när skadliga bakterier bildar syror som skadar tändernas emalj. Forskning har visat att förebyggande åtgärder genom att använda fluor och är det enda som motverkar karies. Goda munhälsovanor skapas tidigt i livet, varför vi ser det som särskilt viktigt att jobba förebyggande med barn och ungdomar. Den bästa tanden är den som aldrig är lagad!

På Drottningkliniken erbjuds du en lugn och trygg miljö med varsamt omhändertagande av ett professionellt tandvårdsteam där ditt välbefinnande alltid är i centrum. Våra tandläkare arbetar enligt principen för modern teamtandvård. Detta innebär ett nära samarbete mellan behandlingsteamets olika medlemmar och möjliggör ett brett behandlingsspektrum där vi kan tillgodose alltifrån enklare till mycket avancerade behov.

Symptom på karies

Karies behöver inte nödvändigtvis orsaka smärta.

Men om du har tandkaries kan du uppleva följande symptom:

• tandvärk – antingen kontinuerlig smärta som håller dig vaken eller enstaka skarp smärta utan en uppenbar orsak; det kan ibland vara smärtfritt
  • tandkänslighet – du kan känna ömhet eller smärta när du äter eller dricker något varmt, kallt eller sött
  • grå, bruna eller svarta fläckar som visas på tänderna
  • dålig andedräkt
  • en obehaglig smak i munnen

Det går ytterst sällan att på egen hand se eller känna av kariesangrepp på tänderna. Därför är det viktigt att man regelbundet besöker en tandläkare för undersökning av tänderna.

Så behandlar man karies och hål i tänderna

När det finns ett hål i tanden kan behandlingen innefatta:

• en lagning eller fyllning – detta innebär att man tar bort karies och fyller hålet
  • rotfyllning – detta kan behövas för att avlägsna karies som sprids till mitten av tanden där blod och nerverna finns
  • ta bort hela tanden – detta rekommenderas vanligtvis när tanden är svårt skadad och inte kan återställas. Din tandläkare kanske kan ersätta tanden med en tandkrona, brygga eller tandimplantat

Hål i tänderna behandlas med fördel så tidigt som möjligt. Beroende på hur omfattande karies du har på tänderna så krävs olika grader av behandling. Vanligtvis räcker det med att en tandläkare borrar i tanden för att avlägsna det skadade området. Därefter lagas tanden med en kompositfyllning för att täppa igen hålet.

Risken med obehandlad karies är att det kan tränga sig längre ner i tanden. Detta kan då leda till att infektionen skadar tandens pulpa vilket innebär att en mer omfattande behandling med rotfyllning krävs. I somliga fall går det inte att rädda tanden och då kan din tandläkare istället rekommendera att ta ut tanden helt. Att ersätta en förlorad tand med tandimplantat är en vanlig behandling.

Förhindra karies hos vuxna

Även om karies och hål i tänderna är ett vanligt problem, kan det ofta helt förebyggas.

Det bästa sättet att undvika karies och hålla tandköttet friskt är att:

• besök din tandläkare regelbundet – din tandläkare kommer att bestämma hur ofta de behöver träffa dig baserat på tillståndet i din mun, tänder och tandkött
  • minska på sockerhaltig mat och dryck, särskilt mellan måltiderna eller inom en timme efter att du går och lägger dig – vissa läkemedel kan också innehålla socker, så det är bäst att leta efter sockerfria alternativ där det är möjligt
  • ta hand om dina tänder och tandkött – borsta tänderna ordentligt med en fluortandkräm två gånger om dagen, och använd tandtråd minst en gång om dagen
  • rådfråga din tandläkare eller en läkare om du har en återkommande eller långvarig muntorrhet – detta kan orsakas av vissa läkemedel, behandlingar eller medicinska tillstånd

Träffa en tandläkare regelbundet

Besök din tandläkare regelbundet för att så tidigt som möjligt förebygga, upptäcka och behandla karies.

Tänk på att karies är mycket lättare och billigare att behandla i tidigt stadie.

Tandläkare kan vanligtvis identifiera karies och andra problem med en enkel undersökning eller röntgen.

Vuxna bör ha en tandkontroll minst en gång vartannat år och barn under 18 år bör ha en kontroll minst en gång om året.

Vad orsakar karies

Din mun är full av bakterier som bildar en tunn ”film” över tänderna som kallas plack.

När du äter och dricker mycket kolhydrater, särskilt sockerhaltiga livsmedel och drycker, omvandlar bakterierna i ditt plack kolhydraterna till energi som de behöver och producerar samtidigt en syra.

Syran kan bryta ner ytan på din tand och orsaka hål, varför karies i folkmun kallas för hål i tänderna.

När hål har bildats i emaljen kan plack och bakterier nå tandens dentin, det mjukare benliknande materialet under emaljen.

Då dentin är mjukare än emaljen så innebär det att kariesangreppet på dina tänder påskyndas.

Utan behandling kommer bakterier att komma in i pulpan, tandens centrum som innehåller nerver och blodkärl.

I detta skede kommer dina nerver att exponeras för bakterier, vilket vanligtvis gör att du får ont i tanden.

Behöver du en tid?

På Drottningkliniken i Göteborg erbjuds ett komplett tandvårdsutbud. Boka snabbt och enkelt genom vårt webbaserade bokningssystem.

Har du frågor eller funderingar kan du alltid ringa oss eller mejla.

BOKA TID
Vi som jobbar på Drottningkliniken