Akut tandvård Göteborg

Boka akut tandvård på Drottningkliniken i Göteborg när du har akut tandvärk eller om du skadat en tand och snabbt behöver träffa en tandläkare. Våra akuttandläkare har lång erfarenhet och vi bemöter dig med varsamhet och skicklighet.

OBS! Om du väntar för länge med att söka tandläkare för skadad tand kan det leda till svåra och permanenta skador på dina tänder.

Boka en tid online nedan eller ring oss på tel 031-150051 eller 031-128855.

Vad är akut tandvård?

Vad som skiljer akut tandvård från ett vanligt besök är att tandläkaren fokuserar på det specifika problemet.  Till skillnad från en bas undersökning där tandläkaren undersöker hela din munhälsan i ett förebyggande syfte.

Din tandläkare kommer istället att arbeta för att identifiera och diagnostisera ditt problem för att sedan snabbt kunna hjälpa dig. Vi på Drottningkliniken erbjuder akut tandvård på helgfria vardagar.

Ibland kan man inte lösa problemet direkt. Vid omfattande besvär kan det krävas ett återbesök. Detta kan bland annat bero på den tidigare vården du fått. Vi ser däremot alltid till att hjälpa dig till den mån vi kan. Vi erbjuder därför en tillfällig lösning under tiden, exempelvis smärtstillande. På så sätt slipper du ha ont tills ditt nästa besök.

När ska du boka akut tandläkare?

Det finns olika skäl till varför patienter bokar akut tandvård i Göteborg på Drottningkliniken. Normalt kan det röra sig om obehandlade hål i tänderna eller karies. Ifall du har problem med något av följande så rekommenderar vi dig att boka akut tandläkartid.

När du har tandvärk och ont i en eller flera tänder

Att få ont i tänderna är inte roligt. Det leder ofta till sömnproblem, trötthet och ilningar i tänderna. Tandvärk kan inträffa av flera olika anledningar. Den vanligaste orsaken till tandvärk är att din tandnerv har blivit inflammerad eller infekterad. Troligtvis, beror detta på att du antingen har hål i tänderna, djupa lagningar, blottade tandhalsar eller sprickor i tänderna. Oberoende av vad som orsakar din tandvärk, så är det alltid viktigt att så tidigt som möjligt tar kontakt med en tandläkare för en undersökning.

Skadat tänderna i en olycka

När oturen är framme och du skadat eller slagit ut en tand så ska du alltid boka en akut tandläkarundersökning. Ifall du har slagit ut en tand rekommenderas det att du försöker sätta tillbaks tanden i munnen och genast åka till tandläkaren (obs! detta gäller endast permanenta tänder och inte barn-/mjöltänder). Har du inte möjlighet att sätta tillbaks tanden rekommenderas det istället att lägga tanden i mjölk eller om möjligt under din tunga. Detta gör man för att skydda tandroten tills dess att en tandläkare kan ge dig rätt behandling.

Ibland är skadan inte lika uppenbar som när du trillat ut. Upplever du något av följande symptom rekommenderar vi att boka akut tandläkartid:

• En tand som sitter löst i munnen.
  • En bit av tanden gått av.
  • Det blöder runt tanden.
  • Det gör ont från tanden.
  • Tanden ändrar färg till gul, rosa, brun eller grå.
  • Tanden ilar eller känns konstigt.

Ont i visdomstand

Visdomständer är de tänder som sitter längst bak i munnen och växer ut sist. När en visdomstand växer ut kan det ofta göra ont och vara obehagligt. Ibland kan smärtan gå över av sig själv. Att söka akut tandvård med anledning av värk i visdomstanden är mycket vanligt bland unga vuxna. I och med att visdomständerna växer ut senare än alla andra tänder beror oftast tandvärken på platsbrist. När det blir trångt kan visdomstanden exempelvis trycka mot en annan tand vilket orsakar smärta. Det är även vanligt att tandköttet svullnar eller att bakterier runt visdomstanden skapar en inflammation.

En tandfyllning har lossnat

Har du tidigare haft hål i tänderna så lagas oftast tanden med en kompositfyllning. En tandfyllning är gjord för att hålla länge. Men det är inte ovanligt att fyllningar går sönder och trillar ut. Hållbarheten på en lagning varierar och beror ofta på hur mycket av själva tanden som funnits kvar, vilken tandläkare som utfört lagningen och hur du allmänt sköter din munhygien. På Drottningkliniken använder vi alltid pålitligt fyllningsmaterial av hög kvalité. Ifall du tappat en gammal lagning ser vi till att hjälpa dig med dina besvär och laga tänderna

En bro eller krona har lossnat från en tand

Konstgjorda tänder och proteser är gjorda för att hålla. Det är viktigt att förstå varför en krona eller bro har lossnat eller gått sönder. Vanligtvis beror det på karies eller att tanden under en krona eller din bro har gått sönder. Men det kan också bero på kronan eller bron haft en dålig passform samt därmed behöver åtgärdas. Det är viktigt att diagnostisera varför en krona har lossnat och behandla tanden.

När du har en svullen kind eller tandkött

Svullnad beror oftast på en infektion från en tand. Infektionen kan ha orsakats av en tidigare skada som blir märkbar först när svullnaden uppstått. Det är viktigt att du snabbt söker akut tandvård. Ifall du väntar för länge kan detta innebära att tanden dör och därefter behöver tas ut.  Ifall du snabbt bokar en tandläkartid kan vi förhoppningsvis behandla din tand och därmed undvika en extraktion.

Boka akut tandläkartid i centrala Göteborg

På Drottningkliniken i Göteborg ser vi till att lösa dina akuta tandvårdsproblem så snabbt som möjligt. Boka snabbt och enkelt genom vårt webbaserade bokningssystem.

Har du frågor eller funderingar kan du alltid ringa oss eller mejla.

Boka akut
tandklinikens behandlingsrum